Αρχική Πολιτική Υφυπουργός Αθλητισμού Παραδοχή Αυγενάκη: Δεν υπήρχε μηχανισμός αντιμετώπισης των στημένων, πλην ποδοσφαίρου, όπου ήταν...

Παραδοχή Αυγενάκη: Δεν υπήρχε μηχανισμός αντιμετώπισης των στημένων, πλην ποδοσφαίρου, όπου ήταν αναποτελεσματικός

Πηγή: ΓΓΑ

Δύο ημέρες μετά την παρουσίαση της ολιστικής μελέτης των FIFA/UEFA για το ελληνικό ποδόσφαιρο και την διαπίστωση ότι η Ελλάδα είναι “πρωταθλήτρια στα στημένα” ο υφυπουργός Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης παρέθεσε Συνέντευξη Τύπου, εν όψει της συγκρότησης της Εθνικής Πλατφόρμας Αθλητικής Ακεραιότητας (Ε.Π.ΑΘΛ.Α), σε εφαρμογή της Σύμβασης Macolin του Συμβουλίου της Ευρώπης, για τους χειραγωγημένους αγώνες, λέγοντας μεταξύ άλλων τα εξής:

“Το πρόβλημα των χειραγωγημένων αγώνων είναι υπαρκτό. Είναι μία από τις μεγαλύτερες απειλές για τον αθλητισμό και τις αξίες που πρεσβεύει.

Δεν μπορούμε να το αγνοούμε ή να το βάζουμε κάτω από το χαλί. Η Κυβέρνησή μας είναι αποφασισμένη να το αντιμετωπίσει δραστικά και άμεσα.

epathla1a
ΠΗΓΗ: ΓΓΑ

Άλλωστε, η χειραγώγηση των αγώνων αποτελεί πρόκληση για το κράτος δικαίου, διότι συνδέεται με την απάτη, το οργανωμένο έγκλημα και τη διαφθορά.
Αποτελεί παράλληλα απειλή για το μέλλον του αθλητισμού ως κοινωνικής, πολιτιστικής, οικονομικής και πολιτικής δραστηριότητας, που τίθεται υπό αμφισβήτηση κάθε φορά που εγείρονται αμφιβολίες για την ακεραιότητα και τις αρχές του.

Η εμπειρία των τελευταίων δεκαετιών έδειξε ότι στη μάχη απέναντι στη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων το αθλητικό κίνημα δεν μπορεί να ανταπεξέλθει μόνο του.
Λόγω του μεγέθους και των επεκτάσεων του προβλήματος, είναι αναγκαία η συνεργασία των αθλητικών οργανισμών με κυβερνητικούς οργανισμούς που ειδικεύονται σε αντίστοιχα θέματα.

Αυτό ακριβώς έρχεται να υλοποιήσει η Σύμβαση Macolin του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων. Να δημιουργήσει εκείνο το πλαίσιο συνεργασίας και συντονισμού σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, ώστε η αντιμετώπιση της χειραγώγησης των αθλητικών αγώνων να γίνει πιο αποτελεσματική.

ΠΗΓΗ: ΓΓΑ

Η Σύμβαση Macolin τέθηκε σε ισχύ από τον Σεπτέμβριο του 2019 και όπως ανέφερα και προηγουμένως είμαστε μία από τις τρεις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μία από τις επτά συνολικά χώρες της ηπείρου μας που έχουμε κυρώσει προς το παρόν τη Σύμβαση Macolin, μαζί με την Πορτογαλία, Νορβηγία, Ουκρανία, Μολδαβία, Ιταλία, Ελβετία.

Ο αθλητικός κόσμος χρειάζεται ένα ενιαίο πλαίσιο αντιμετώπισης της χειραγώγησης των αγώνων. Μια δομή σε Εθνικό, Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο επίπεδο. Υλοποιούμε την απαραίτητη θεσμική προστασία με τη συνεργασία όλων των φορέων και των αρχών του κράτους για την καταπολέμηση ενός παγκόσμιου φαινομένου που το αθλητικό κίνημα δεν μπορεί να λύσει μόνο του.

Όπως γνωρίζετε, τις προηγούμενες ημέρες παραλάβαμε από την FIFA και UEFA την ολιστική μελέτη για το Ελληνικό Ποδόσφαιρο. Η Κύρωση της Σύμβασης Μακόλιν και η ενεργοποίηση της Εθνικής Πλατφόρμας ήταν μία από τις ρυθμίσεις στις οποίες προλάβαμε την Ολιστική Μελέτη!

Αυτό καταδεικνύει ότι η Ελληνική Κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να αξιοποιήσει όλα τα διαθέσιμα μέσα για την αντιμετώπιση των προσυνεννοημένων αγώνων.

Ας δούμε όμως στην πράξη τι αλλάζει. Τι καινούριο φέρνει η Κυβέρνηση στον τομέα της αντιμετώπισης του match fixing.

Τι γινόταν έως τώρα;

Μέχρι σήμερα σε ότι αφορά τη χειραγώγηση αγώνων δεν υπήρχε κανένας απολύτως μηχανισμός ελέγχου για κανένα απολύτως άθλημα.

Ο μόνος μηχανισμός που υπήρχε αφορούσε στο ποδόσφαιρο, ο οποίος ήταν ένας αναποτελεσματικός και παντελώς αδύναμος μηχανισμός αξιοποίησης στοιχείων. Και το υπογραμμίζω. Αφορούσε μόνο το ποδόσφαιρο. Κανένα άλλο άθλημα.

Τι προέβλεπε αυτός ο μηχανισμός;

Τη συλλογή αναφορών συγκεκριμένης εταιρίας αναλύσεων που συνεργάζεται με την UEFA (της Sportradar). Αυτές οι αναφορές αποστέλλονταν στην ΕΠΟ και από εκεί διαβιβάζονταν στην Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού.

Στην συνέχεια, επειδή δεν υπήρχε ανάλογος μηχανισμός για τη συλλογή περισσοτέρων στοιχείων και τη διασταύρωσή τους, κατέληγαν -που αλλού;- στο αρχείο.

Στο σύνολό τους τα τελευταία χρόνια, κατέληγαν όλες οι αναφορές στο αρχείο. Δηλαδή υπήρχε… ένας μηχανισμός αρχειοθέτησης!

Σημειώνω εδώ, πως από μόνες τους οι αναφορές αυτές δεν αρκούν για να στοιχειοθετήσουν μια κατηγορία. Χρειάζεται ανάλυση, αξιολόγηση, διερεύνηση για να αξιοποιηθούν.

Ο άλλος δρόμος, φυσικά, της ποινικής διερεύνησης, υπήρχε με αναφορές στην Εισαγγελία και όλες τις υπόλοιπες χρονοβόρες διαδικασίες που προβλέπονται από το νόμο, ο οποίος ωστόσο για να εφαρμοστεί απαιτεί πλήρεις και πέραν πάσης αμφιβολίας αποδείξεις.

Η χειραγώγηση βέβαια των αθλητικών αγώνων δεν έχει να κάνει μόνο με το στοίχημα.

* Χειραγώγηση μπορεί να έχουμε και σε ένα παιδικό, εφηβικό ή σχολικό πρωτάθλημα, όταν διακυβεύονται μόρια για το Πανεπιστήμιο.
* Χειραγώγηση μπορεί να έχουμε όταν αλλοιώνονται ή δηλώνονται ψευδώς στοιχεία για να αγωνιστεί ένας αθλητής ή αθλήτρια σε μια κατηγορία.
* Χειραγώγηση είναι να χάσει μια ομάδα επίτηδες, για να επιλέξει αντίπαλο για τη συνέχεια μιας διοργάνωσης.
* Το Συμβούλιο της Ευρώπης έχει φτιάξει ολόκληρη τυπολογία της χειραγώγησης των αγώνων, όπου το στοίχημα είναι ένα μέρος. Σημαντικό μεν, αλλά μέρος.
* Μάλιστα γνωρίζουμε ότι το 80% των περιπτώσεων χειραγώγησης έχει οικονομικά – στοιχηματικά κίνητρα. Το 20% έχει μη στοιχηματικά – οικονομικά κίνητρα, αλλά άλλου είδους προνόμια, όπως π.χ. μια ευνοϊκή κλήρωση, μόρια για το πανεπιστήμιο κ.ο.κ.

Όλα αυτά αντιμετωπίζονται τώρα, με τον συντονισμό όλων των φορέων.

Τώρα πλέον με την ΕΠΑΘΛΑ αλλάζει το πλαίσιο. Όλες οι αναφορές και οι καταγγελίες θα πηγαίνουν απευθείας στην ΕΠΑΘΛΑ προκειμένου να αξιολογούνται και διερευνώνται ΑΜΕΣΑ.

Τι αλλάζει λοιπόν σε σχέση με το παρελθόν;

* Δημιουργείται μια δομή που λειτουργεί και συνεργάζεται σε Εθνικό, Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο επίπεδο.
* Οργανώνεται η αντιμετώπιση της χειραγώγησης αγώνων με τη δημιουργία της ΕΠΑΘΛΑ μιας επιτροπής που θα εδρεύει στη ΓΓΑ και θα συμμετέχουν η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων, η Ελληνική Αστυνομία και ο Αθλητικός Εισαγγελέας.
* Αυτός θα είναι ο στενός πυρήνας που θα αναπτύξει συνεργασία και δημιουργήσει ομάδες εργασίας με την Ολυμπιακή Επιτροπή, τις ενώσεις παικτών, τις ομοσπονδίες, τα πανεπιστήμια, τις στοιχηματικές εταιρίες και άλλους φορείς για να αναπτύξει τις διάφορες λειτουργίες του.
* Επιτυγχάνεται καλύτερος συντονισμός των εμπλεκομένων φορέων. Ο καθένας ανάλογα με την ειδικότητά του. Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας στη διαχείριση των καταγγελιών, η ΓΓΑ βοηθάει στην εξειδίκευση στο αθλητικό κομμάτι, η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων στο στοιχηματικό κομμάτι, η Αστυνομία στο κομμάτι της διερεύνησης και ο Αθλητικός Εισαγγελέας στο κομμάτι της δίωξης (έχουμε εκπροσώπους και από το ηλεκτρονικό έγκλημα και από την οικονομική αστυνομία).
* Επιτυγχάνεται καλύτερη συνεργασία με το εξωτερικό (Δίκτυο Εθνικών Πλατφορμών, ανταλλαγή πληροφοριών)
* Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των πρωταγωνιστών σε συνεργασία με την Ολυμπιακή Επιτροπή, τις ενώσεις παικτών.
* Εφαρμόζεται πιο συστηματικά το πλαίσιο της ΔΟΕ (κώδικας της ΔΟΕ ενάντια στη χειραγώγηση αγώνων) για το πειθαρχικό κομμάτι της χειραγώγησης σε συνεργασία με την ΕΟΕ και τις ομοσπονδίες.

ΠΗΓΗ: ΓΓΑ

Από την ενεργοποίηση της Εθνικής Πλατφόρμας ωφελούνται όχι μόνο οι νόμιμες στοιχηματικές εταιρείες και κατ’ επέκταση η Πολιτεία. Είναι όλοι εκείνοι που θέλουν ένα καθαρό παιχνίδι: οι ίδιοι αθλητές, οι φίλαθλοι και στο τέλος οι ίδιες οι αξίες του αθλητισμού.

Πλέον το αθλητικό κίνημα έρχεται κοντά με τους αρμόδιους κρατικούς φορείς.

Με το νέο έτος, η Εθνική Πλατφόρμα Αθλητικής Ακεραιότητας ξεκινά την επιχειρησιακή λειτουργία της.

Σήμερα ανακοινώνουμε τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας της «Εθνικής Πλατφόρμας Αθλητικής Ακεραιότητας».

Διαβάστε ακόμα

“Ολιστική μελέτη” FIFA/UEFA: Πρωταθλήτρια στα “στημένα” η Ελλάδα – Πέντε ομάδες συμμετείχαν σε 57 “ύποπτα ματς”

 

 

 

 

 

ΠΗΓΗ: ΓΓΑ
Exit mobile version