Print Friendly, PDF & Email

Γράφει ο Γιάννης Μυλοπουλος*

Η ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης, του μεγαλύτερου αναπτυξιακού έργου το οποίο κατασκευάστηκε ποτέ στην πόλη, την οδηγεί αυτόματα σε μια νέα εποχή. Ακόμη και αν η μεγάλη αλλαγή που θα επιφέρει στην πόλη η λειτουργία του γίνεται μέρα με τη μέρα όλο και πιο κατανοητή στους κατοίκους της, η αναπτυξιακή δυναμική που δημιουργούν τα έργα μετρό απασχολεί έντονα τη διεθνή κοινότητα.

Σύμφωνα με μελέτη της Alstom Transport, η οποία παρουσιάστηκε στο Κατοβίτσε της Πολωνίας τον περασμένο Φεβρουάριο, το μετρό θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη των αστικών μεταφορών των πόλεων τόσο στις αναδυόμενες, όσο και στις ώριμες αγορές, όπου η αύξηση στις επενδύσεις σε τρένα και γραμμές θα είναι της τάξης του 4,5%, σε 7 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή ένωση Βιομηχανιών Σιδηροδρόμου (UNIFE) εκτιμά ότι η αστική αγορά των σιδηροδρομικών μεταφορών θα αυξηθεί κατά 3,5% ετησίως από την περίοδο 2013-2015 έως την περίοδο 2019-2021, ως συνέπεια της υψηλότερης αστικοποίησης, τόσο στις ώριμες όσο και στις αναδυόμενες χώρες.

Συγκεκριμένα, οι πόλεις στις ώριμες χώρες επεκτείνουν τα δίκτυα δημόσιων μεταφορών τους ή αντικαθιστούν τους παλαιούς στόλους, ενώ οι πόλεις των αναδυόμενων χωρών επιδιώκουν τη δημιουργία νέων γραμμών.

Προκύπτει, λοιπόν, ως παγκόσμια ανάγκη η μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, σε συνδυασμό με την προστασία του περιβάλλοντος και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και αυτήν την ανάγκη ικανοποιούν με τον καλύτερο τρόπο σε όλο τον κόσμο τα έργα μετρό.

Σήμερα 190 πόλεις στον κόσμο διαθέτουν δίκτυο μετρό, μεταξύ των οποίων η Αθήνα και προσεχώς η Θεσσαλονίκη. Η καθυστέρηση του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου στην πόλη μας δεν είναι τυχαία, ούτε και αθώα. Ιδίως αν αναλογιστεί κανείς πόσες δεκαετίες έχουν μεσολαβήσει από την «τρύπα του Κούβελα» και την εκκίνηση της κατασκευής της βασικής γραμμής.

Οι αιτίες είναι γνωστές, όπως και τα κίνητρα κατασκευής διχαστικών διλημμάτων της μορφής «ή μετρό ή αρχαία», τα οποία σήμερα πλέον έχουμε υπερβεί, σε συνεργασία με όλους τους συναρμόδιους φορείς, προς όφελος της πόλης και του δημόσιου συμφέροντος. Από τον Μάρτιο του 2016, οπότε ως νέα διοίκηση αναλάβαμε τα ηνία της Αττικό Μετρό ΑΕ, η κατάσταση έχει πλήρως αναστραφεί. Σήμερα, τόσο η βασική γραμμή, όσο και η επέκταση προς Καλαμαριά βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ πριν από λίγες ημέρες ξεκίνησαν οι εργασίες και στον τελευταίο και πολύπαθο σταθμό «Βενιζέλου».

Η ολοκλήρωση του μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί συλλογικό αίτημα και το μεγάλο στοίχημα της δικής μας διοίκησης, με τελικό στόχο την απόκτηση κοινού βηματισμού με τις μεγάλες μητροπόλεις του 21ου αιώνα.

Βάζοντας το μετρό της Θεσσαλονίκης στις ράγες, βάζουμε τα θεμέλια για την οικονομική ανάπτυξη της πόλης και την ποιότητα ζωής που αξίζει στους πολίτες της.

*Ο κ.Μυλόπουλος είναι Καθηγητής- Πρόεδρος Αττικό Μετρό ΑΕ

Πηγή: politik.gr